رشد زبان در پیش دبستانی وابتدایی(دولتی)

رشد زبان در دورۀ پیش از دبستانی:

واژگان: کودکان در 6 سالگی تقریباً 000/10 کلمه را یاد می گیرند. (تقریباً روزی 5 کلمه) پژوهش ها نشان می دهد که آنها بعد از فقط یک مواجهه کوتاه می توانند کلمات تازه را به مفاهیم زیربنایی خود ربط دهند که به آن ربط دادن سریع می گویند. هنگامی که بزرگسالان شیئی را نام می برند به کودکان کمک می کنند تا معنی آن کلمه را درک کنند. طولی نمی کشد کودکان فعل را اضافه می کنند و به تدریج کودکان پیش دبستانی توصیف کننده ها را اضافه می کنند. (قرمز، گرد، غمگین و...) و از بین این توصیف کننده ها آنهایی را که راحت تر هستند زودتر بیان می کنند یعنی ابتدا بزرگ- کوچک و بعد بلند- کوتاه، بالا- پایین و بعد پهن و باریک را یاد می گیرند. کودکان پیش از دبستانی معنی کلمات جدید را به وسیلۀ مقایسه کردن آنها با کلمه هایی که از قبل یاد گرفته اند، درک می کنند.

دستور زبان: کودکان به طور طبیعی از ترتیبات جملات و گفتار بزرگسالات در فرهنگ خودشان پیروی می کنند (مانند ترتیب فاعل- فعل- مفعول در زبان انگلیسی) ولی به مرور در جملات تغییراتی را به وجود آورده و حتی حروفی را نیز به آنها اضافه می کنند مثلاً برای جمع (ها) اضافه می کنند مانند (گربه ها) و یا مثلاً از فعل (بودن) زمانهای گوناگونی را تشکیل می دهند (هست، هستند، بودند و ...) گاهی اوقات کودکان پیش از دبستان تمایل دارند ساختار جملات را تغییر دهند ولی به طور کلی در آخر سال های پیش از دبستانی کودکان اغلب ساختارهای دستوری زبان خود را به طور کامل به کار می برند.

مکالمه: کودکان علاوه بر فراگیری واژگان و دستور زبان باید یاد بگیرند که به صورت مناسب با دیگران ارتباط بر قرار کنند. که به آن کاربردشناسی می گویند. گاهی مهارتهای محاوره ای کودکان بی نتیجه می ماند و کاهل بیان نمی شود. مکالمات کودکان پیش از دبستانی در موقعیت های دشواری که نمی توانند واکنش شونده را ببینند یا وسایل کمکی مانند ایما و اشاره و چیزهایی که دربارۀ آنها صحبت می کنند، در دسترس نیستند پختگی لازم را ندارند.

 

کمک کردن به رشد زبان در اوایل کودکی:

تعامل پاسخگویان ماهر در دورۀ نوپایی و اوایل کودکی در رشد زبان بسیار اهمیت دارد. هنگامی که کودکان کلمات را درست به کار نمی برند بزرگسالان آگاه و دلسوز بازخورد مفید و روشنی می دهند مانند اینکه (نمی دانم کدام توپ را می خواهی) (آیا منظورت آن توپ بزرگ و قرمز است؟) اما چیزی که مهم است افراط و عیب جویی بزرگسالان می تواند موجب مآیوس کردن و عدم رشد زبان گردد بزرگسالان معمولاً با استفاده از دو راهبرد در مورد دستور زبان باز خورد غیر مستقیم می دهند: 1-تغییر شکل (بازسازی گفتار نادرست به شکل درست و 2-گسترش: (گسترش دادن گفتار کودکان و افزایش پیچیدگی آن و لی با این وجود بعضی از پژوهشگران در استفاده از این دو باز خورد تردید دارند و معتقد هستند که صرفاً قرار گرفتن کودکان در محیطی که سرشار از موارد درست دستوری باشد می تواند به رشد زبان کمک کند.

رشد زبان در دورۀ ابتدایی:

واژگان: در طول سالهای دبستانی، واژگان به چهار برابر افزایش و پیشرفت پیدا می کند و سانجام از 000/40 کلمه فراتر می رود یعنی به طور متوسط تقریباً روزی 20 کلمۀ جدید یاد می گیرد. ولی چون زبان نوشتاری خیلی بیشتر از زبان گفتاری واژگان متنوع تر و دشوارتری را نیاز دارد، روخوانی به رشد واژگان بسیار کمک می کند کودکانی که روزی 20 دقیقه به روخوانی مستقل می پردازد هر سال تقریباً با 2 میلیون کلمه روبه رو می شوند و می توانند کلمه ها را خیلی خوب و به صورت عینی توصیف کنند بنابراین برخورد متفکرانه و تحلیلی کودکان دبستانی با زبان به آنها امکان می دهد تا معانی چندگانه کلمات را درک کنند.

دستور زبان:

در طول سالهای دبستانی کودکان با افزایش واژگان و پیشرفت دستور زبان و استفاده از جملات مجهول و عبارتهای مصدری و ... می توانند از جملات درست و طولانی تری استفاده کنند.

 

یادگیری دو زبان در یک زمان:

در سرتاسر جهان، خیلی از کودکان به صورت دو زبانه بزرگ می شوند. به طور کلی به دو طریق می توانند دو زبانه شوند: 1-با فراگیری در زبان به طور همزمان در اوایل کودکی 2-با یادگیری زبان دوم بعد از تسلط یافتن بر زبان فرزندان والدین دو زبانه ای که هر دو زبان را در اوایل کودکی یاد می گیرند مشکلات خاصی در رشد زبان نشان نمی دهند ولی زمانی که کودکان بعد از صحبت کردن به زبان اول زبان دوم فرا می گیرند حدود 3 تا 5 سال نیاز دارند تا بر زبان دوم نیز تسلط پیدا کنند. البته سن خاصی برای یادگیری زبان دوم مشخص نشده ولی چیزی که اهمیت دارد باید یادگیری زبان دوم از کودکی آغاز شود. پژوهش ها نشان می دهد که دو زبان بودن پیامدهای مثبتی دارد کودکان دو زبانه نسبت به کودکان دیگر در آزمون های توجه انتخابی، استدلال تحلیلی، تشکیل مفهوم و انعطاف پذیری شناختی بهتر عمل می کنند همچنین در جنبه های خاصی از آگاهی زبان مانند تشخیص دادن خطاها، در دستور زبان و معنی پیشرفته تر هستند و در مجموع این توانایی ها، پیشرفت در روخوانی را نیز افزایش می دهد.

/ 1 نظر / 78 بازدید
Admin parsfun

سلام دوست خوبم وبلاگ خوبی دارید اگر تمایل دارید رتبه و بازدید خود را در گوگل افزایش دهید میتونید بطور رایگان لینک خود را در لینکدونی یکی از بزرگترین سایت های تفریحی ایران ثبت کنید... آدرس : links.parsfun.net